TRATAMENTE PARODONTALE

Bolile parodontale, cunoscute și sub denumirea populară de „parodontoză” constau în retracția gingivală, evoluând până la descoperirea dinților și, în final, la căderea acestora. Parodontoza nu este o boală de scurtă durată, ea evoluând pe o perioadă îndelungată de timp și pe mai multe etape, adăugând, de fiecare dată, noi efecte devastatoare asupra sănătății orale a pacientului.

parodontite
denta-clinic-parodental

Există numeroase și diverse cauze ale apariției parodontozei. Totuși, cel mai adesea aceasta este asociată cu factorii genetici (cazuri de parodontoză în familie), sau cu tulburări endocrine, psihologice, boli profesionale, factori nefavorabili de mediu, obiceiuri vicioase sau un stil alimentar și de viață nesănătos.

Cei mai importanți factori în apariția bolilor parodontale sunt: placa bacteriană și tartrul.

Simptomatologie

Foarte mulți pacienți nu recunosc simptomele incipiente ale bolilor parodontale, acestea nefiind extrem de evidente. Boala evoluează în trei stadii: gingivita, parodontita superficială și parodontita profundă.

Simptomele primei faze includ:

• - inflamația gingiei (gingivita), ce se manifestă prin modificarea culorii înspre roși violaceu;
  • - dureri;
  • - senzație de prurit gingival;
  • - sângerare gingivală.

În următoarele două faze, simptomelor amintite anterior se adaugă retracția gingivală, antrenând apoi osul alveolar, putându-se ajunge până la formarea pungilor parodontale și pierderea dinților.

Tratamentul bolii parodontale

Este foarte important ca pacientul să recunoască primele semne ale bolii și să se prezinte cât mai devreme la dentist, întrucât tratamentul parodontozei este complex și urmărește, în primul rând, încetinirea evoluției bolii. Astfel, pentru asigurarea reușitei, este esențială cooperarea pacientului.

Ținând cont de stadiul în care se află boala, medicul dentist va decide un program de tratament derulat pe mai multe etape, incluzând în acesta și utilizarea locală a unor substanțe medicamentoase antiinflamatoare, antimicrobiene sau antibiotice.

Scopul tratamentului parodontal este de a îndepărta atât bacteriile cât și tartrul și a reface dimensiunile normale ale șanțului gingival. Din acest motiv, radiografiile sunt foarte importante, evidențiind ăierderea osoasă din jurul dinților.

După urmarea unui tratament stabilit de medic, starea gingiei va fi reevaluată, îndepărtându-se, încă o dată, eventualele depozite bacteriene noi. În unele cazuri poate fi necesară adiția de os, pentru a îmbunătăți starea dintelui. În alte cazuri pot fi necesare și tratamentele protetice (constând în analize și echilibrări ocluzale). Nu în ultimul rând, în stadiile avansate ale bolii se va recurge la tratament chirurgical: chiuretaj subgingival, gingivectomii, operații cu lambou, adiții osoase, aplicare de substanțe pentru regenerare tisulară.

Cum poate fi evitată boala?

Principalul mod prin care orice persoană poate evita dezvoltarea bolilor parodontale constă în adoptarea unei igiene orale impecabile. De asemenea, prin prezentarea la cabinetul unui medic stomatolog la primele semne de boală, aceasta poate fi stopată sau chiar eliminată (*NB: gingivita este reversibilă).

Respectarea unei igiene orale impecabile implică nu doar spălarea regulată pe dinți ci și schimbarea perioadică a periuței (la 3 luni sau la primele semne de uzură), utilizarea unei paste de dinți potrivite, precum și a apei de gură și a aței dentare pentru curățarea spațiilor interdentare de resturile alimentare și pentru a preveni acumularea bacteriilor.