7 motive pentru care te pot durea dinții – în afara cariilor – care te vor șoca

11 lucruri despre care nu aveai nicio idee că îți distrug dantura
iunie 4, 2018

Nu este nimic mai enervant decât o durere dentară, mai ales atunci când ai un program încărcat, ai o aniversare, ești în vacanță sau dentistul tău nu are program. Însă, înainte de a te îngrijora este important să iei în considerare numeroasele motive (în afara cariilor) care pot provoca aceste dureri, pentru a înțelege ce se întâmplă cu adevărat în organismul tău. Astfel, îți propunem să citești mai departe pentru a afla cum poți preveni anumite dureri dentare, prin acțiuni imediate sau pe termen lung.

1. Faci prea mult sport

Ciudat, nu? Toată lumea încurajează exercițiile fizice, și cu toate acestea un studiu realizat de Jurnalul Sandinav de Medicină și Știință în Sport sugerează că această activitate nu este foarte plăcută pentru dinți. Acest lucru se datorează riscului crescut de eroziune dentară (pierdere de smalț datorată acidului dinților), asociat deshidratării și, implicit, lipsei salivei. Ori de câte ori avem gura uscată (vezi 11 lucruri despre care nu știai că îți pot distruge dantura), ne expunem riscului apariției cavității și durerii dentare, datorită dezvoltării viguroase a bacteriilor în acel mediu. Aceasta ar putea fi o problemă dacă faci adesea sesiuni lungi, intense de exerciții, în care transpiri, respiri puternic și nu te hidratezi suficient.

1. Scrâșnești dinții noaptea

Majoritatea persoanelor ce suferă de bruxism nici nu știu că au această afecțiune până ce nu le-o semnalează altcineva. Persoanele care scrâșnesc din dinți pot simți brusc ca o fulgerare în gură. Mai mult, bruxismului îi sunt adesea asociate simptome precum durerile de cap, dureri ale mușchilor feței și senzația de „falcă încordată”. Șlefuirea produsă de acest obicei poate duce chiar la ruperea dinților. În acest sens, recomandăm utilizarea unei gutiere personalizate (la Denta Clinic găsiți sprijinul celor mai buni stomatologi în realizarea unui astfel de dispozitiv) sau, în cazuri extreme când nici această măsură nu se dovedește eficientă, injectarea Botox (întrucât aceasta duce la pierderea memoriei mușchiului – el nu va mai realiza mișcările involuntare de încordare și relaxare).

1. Strângi din dinți când ești stresat

Deși nu pare o afecțiune atât de comună, cercetările realizate de echipa noastră de marketing sugerează faptul că 9 din 10 persoane au tendința de a-și încorda dinții în momentul în care sunt stresate. Indiferent că această acțiune se realizează în gol sau presupune și mușcarea obrajilor pe interior, ori roaderea unor obiecte (pixuri, unghii, păr), ea este exact la fel de dăunătoare. Acesta este un răspuns comun la stres. Totuși, recomandăm exersarea unor tehnici de respirație adâncă, astfel încât să vă protejați dinții. Durerea dentară de la șlefuire sau strângere va provoca răni peste tot și, în mod deosebit, pe una din laturile maxilarului.

1. Îți erup molarii de minte

Foarte mulți pacienți ignoră molarii de minte și nu înțeleg de ce simt adesea nevralgii sau dureri ascuțite în partea cea mai profundă a gurii. Dacă aceștia încearcă să iasă din gingii într-o poziție ciufată sau fără spațiu suficient, vei simți cu siguranță o durere apăsată. Odată ce aceștia reușescă să erupă, apare riscul dezvoltării unei infecții gingivale extrem de dureroase, mai ales datorită faptului că acești dinți sunt greu de curățat cu periuța sau ața dentară. Pacienții simt durerea, dar probabil nu este la fel de ascuțită precum cea cauzată de o carie. Totuși, recomandăm programarea la dentist pentru un consult de specialitate. Există cazuri în care se impune realizarea unui detartraj profesional sau chiar o extracție.

1. Ai retracție gingivală

Unele persoane cu dinți sensibili suferă de retracție gingivală, care cauzează uzura smalțului de pe linia gingiei. Durerea nu se estompează dar se va aprinde absolut de fiecare dată când dintele se atinge de alimente fierbinți sau reci. Astfel, la Denta Clinic recomandăm ca periajul să se realizeze cu o pastă de dinți pentru dinți sensibili, precum Sensodyne (citește și 4 cauze ale sângerărilor gingivale pe care oricine trebuie să le știe). Aceasta poate contribui la întărirea smalțului în timp, dar este important să nu întrerupeți utilizarea. Sensibilitatea este, oricum, diferită de o durere de dinți și este declanșată de un factor extern (precum temperatura, de exemplu).

1. Ai resturi alimentare între dinți

Durerile dentare fulgerătoare cauzate de resturile alimentare sunt extrem de comune, mai ales pentru persoanele ce consumă carne. Fibrele rămase blocate între dinți și gingie pot exercita o presiune dureroasă, mai ales dacă există și o sensibilitate dentară sau fisuri ale smalțului. Multe persoane nu știu să realizeze corect un periaj dentar, nu utilizează ața dentară sau amână programarea pentru un detartraj profesional (Citește mai multe despre importanța și beneficiile unui detartraj profesional aici). Din acest motiv recomandăm ca atunci când suspectați că acesta ar fi motivul durerii și, oricât ați peria nu trece, utilizați ață dentară (nu ață normală sau scobitori) și programați-vă pentru un detartraj.

1. Fractura dentară

Dinții se pot crăpa sau ciobi în multe feluri diferite, fie că este vorba despre  o lovitură, de activitatea fizică sau de mușcături. Totuși, dacă simțiți durere într-un dinte fracturat, înseamnă că acestă neplăcere s-a provocat în interiorul dintelui unde se găsesc terminațiile nervoase. Acest lucru se poate întâmpla fie imediat ce dintele se fracturează (cioplește sau deteriorează), dar se poate dezvolta și în timp, pe măsură ce apar înrăutățiri. Acesta este motivul pentru care noi recomandăm ca toate fracturile și fisurile dentare să fie urmărite de medicul dumneavoastră curant cât mai curând posibil și înainte de a avea șansa de a se agrava.

În final, orice problemă se poate rezolva atâta timp cât acordați o atenție deosebită igienei dumneavoastră orale și nu ignorați vizitele periodice la stomatolog.

Dacă aveți o durere dentară care nu vă dă pace, vă invităm să realizați o programare pentru o consultație la una din clinicile noastre:

• Denta Clinic centru (str. Calea lui Traian nr. 135, pe gang vis a vis de fostul 4People)
  • Smile Holidays by Denta Clinic (str. Calea București nr. 193A, vis a vis de izvorul de la Goranu).

Programări: 0350.914

Ne găsiți și pe Facebook.